Neke drugačije škole

Demokratske škole – oaze ravnopravnosti i slobode

Priče
Ilustracija: Sanjin Smajlović

Zamislite školu…

…u kojoj nastava nije obavezna i nema ocjena u smislu redovitog testiranja i ispitivanja. Školu u kojoj se učenicima individualno komuniciraju osobna postignuća, ne može se pasti razred i svi imaju jednako pravo glasa, i učenici i učitelji. Iako zvuči nevjerojatno, takve škole postoje i zovu se demokratske ili slobodne škole.

Ilustracija: Sanjin Smajlović

Demokracija označava oblik vladavine u kojem se odluke donose voljom većine, odnosno svi imaju jednako pravo glasa. U demokratskim školama nastava je organizirana na različite načine i svaka je škola razvila svoja načela, ali svima im je zajedničko nekoliko osnovnih načela.

Takve škole poštuju prava djeteta na slobodni izbor aktivnosti, samoopredjeljenje te izbor u učenju i sudjelovanje u demokratskom donošenju odluka vezanih za cjelokupno vođenje škole. Učitelji i učenici jednako sudjeluju u vođenju škole. Dok ostale škole polaze od pretpostavke da djeca ne žele učiti te postoji jasna hijerarhija, demokratske škole vjeruju da djeca bolje uče kad imaju mogućnost izbora i svi su jednaki.

Često nema zvona ni prozivanja, djeca prisustvuju nastavi kako i kada žele, a iako svatko uči kako mu odgovara, učenici ovakvih škola često postižu bolje uspjehe od ostalih. Zanimljivo je da iako ne moraju dolaziti na nastavu, učenici ne izbjegavaju školu nego se priključuju aktivnosti koja ih interesira umjesto sjedenja na predavanju koje ih ne zanima. Učenici imaju mentore kojima se mogu obratiti za sve i koji prate individualni napredak, a stručnjaci iz određenih područja su česti gosti predavanja. Većina ovih škola je privatna, odnosno moguće ih je pohađati uz plaćanje i obično imaju puno manje učenika nego ostale škole, najviše do stotinjak učenika.

Demokratske ili slobodne škole postoje u cijelom svijetu, a odnedavno čak i u Hrvatskoj. Prva i najpoznatija je škola Summerhill, osnovana još 1921. godine u Velikoj Britaniji, a njen osnivač je škotski pedagog Alexander Sutherland Neill.  Neillova nit vodilja prilikom osnivanja prve demokratske škole bila je da djeca prirodno vole učiti te da uskraćivanje slobode dovodi do potiskivanja osjećaja i psiholoških posljedica u odrasloj dobi. 

Slobodna djeca ne padaju lako pod utjecaj drugih jer nemaju straha. A to je najbolje što se djetetu može dogoditi.

Alexander Sutherland Neill

U Summerhillu je učenicima dao mogućnost izbora aktivnosti, a kasnije im je omogućio i upravljanje školom, prepustivši im time u potpunosti odgovornost za obrazovanje i organizaciju. Polaznicima škole omogućen je izbor po pitanju što, kada, kako i s kim će učiti. Postoji redovna nastava prema rasporedu, ali postoje i drugi oblici učenja koji su jednako važni. Učenici mogu učiti sami, u grupi ili tražiti mentore da im pomognu.

Summerhill je najstarija demokratska škola, ali još uvijek i jedna od najpoznatijih demokratskih škola i ogledni model za mnoge škole koje se tek pokreću u svijetu. 

Summerhill je stvarno mjesto, a ne utopija. Živjeti u zajednici od oko 100 ljudi nije uvijek lako. Svi uče o sebi, a mračnog siječanjskog dana, kad puše istočni vjetar, stvari ponekad nisu prekrasne! Ali Summerhill je ljeti bujan, zelen i ne zaostaje. To je više obitelj ili pleme nego škola – puna druženja, smijeha i stvarnih osjećaja. Za mnoge učenike Summerhilla to postaje najznačajnije iskustvo u njihovom životu“.

Današnji ravnatelj škole Zoë Readhead

Osnovno načelo demokratskih škola fokusira se na preuzimanje odgovornosti. Učenici demokratskih škola od najranije dobi uče kako preuzeti odgovornost za svoja ponašanja i odluke, te su vrlo brzo spremni aktivno sudjelovati u zajednici. Često sami sudjeluju i u donošenju odluke o tome koja je primjerena mjera ako prekrše neko pravilo, odnosno sami odlučuju o svojoj „kazni“ čime dodatno preuzimaju odgovornost i osjećaju težinu učinjenog. Isto tako, učenje bez prisile odličan je način održavanja motivacije i osvještavanja potrebe za znanjem. Kada ne moramo, nekako više želimo učiti! 

Individualna odgovornost koju učenici ovakvih škola razviju pokazuje se kao jedna od ključnih vještina za snalaženje u životu. S druge strane, ponekad se navode i nedostaci ovakvog pristupa učenju za one kojima je potrebna jasna struktura i red. Učenici koji su pohađali demokratske škole zato češće kasnije odabiru poslove i zanimanja u kojima se traži više autonomije i preuzimanja odgovornosti.

Druga demokratska škola osnovana u Engleskoj je škola Sands, pokrenuta 1987. godine. Pokrenuta je od strane bivših učenika škole Dartington, a ime je dobila po prvim slovima imena osnivača. Dok je Summerhill specijaliziran za djecu u dobi od 6 do 18 godina, Sands prima učenike u dobi od 11 do 17 godina. Temelji se na principima povjerenja, mogućnosti izbora i jednakosti. I učenici i nastavnici imaju jednaka prava, a zajedno rade na očuvanju zajednice Sands kao mjesta učenja i razvoja.

U Hrvatskoj je prije desetak godina zaživjela ideja o razvoju demokratske škole. Godine 2018. pokrenuta je Nova škola u Samoboru, prva privatna osnovna škola koja se može pohvaliti titulom prve slobodne demokratske škole u Hrvatskoj. Nastala je po uzoru na školu Sands koja radi u skladu s propisanim nacionalnim programom, slijedi sve smjernice, ali to radi na svoj, slobodniji način. Nova škola je u prve školske godine imala tek četiri učenice dok danas ima i preko 20 učenika. 

Ova škola nema učionice, vrata koja razdvajaju razrede ili formalne klupe. Nema klasične zbornice, djeca i učitelji dijele zajednički prostor. Umjesto zvona svira glazba, a zadaća se ne nosi kući, već se radi  u školi. Nema čistačica, svatko posprema i čisti za sobom. To je škola u kojoj se uči onako kako pojedincu najviše odgovara, a uključuje sva osjetila – vizualno, auditivno, osjetom, mirisom. Škola u kojoj je učenicima dozvoljeno plesati za vrijeme nastave, uzimati knjige s polica kad god požele ili slušati glazbu u susjednoj prostoriji. 

No, to ne znači potpunu anarhiju i nered, dapače, postoji jasna struktura i red kojeg se svi drže, a škola radi po propisanom programu, ali prilagođeno. Naglasak je na slobodi izražavanja, slobodi učenja, izražavanja misli i osjećaja, slobodi kretanja, mogućnosti izbora. Učenike se osim samom gradivu, uči odgovornosti, samovrednovanju i samoprocjeni.

Demokratske škole su oaze ravnopravnosti i slobode koje pokazuju kako je moguće razviti volju za učenjem i učiniti školu zabavnom, a pritom i kako odgajati ljude koji preuzimaju odgovornost, znaju upravljati vremenom i donose odluke sa sigurnošću.

Članak je nastao kao dio projekta Digitalne rožice u partnerstvu Udruge Ri Rock, Udruge Ruke, Udruge Muzikopter i Gradske knjižnice Rijeka. Ukupna vrijednost projekta iznosi 458.380,15 HRK (85% sredstava sufinancirano je iz Europske unije iz Europskog socijalnog fonda, 15% sredstava osigurava Republika Hrvatska iz Državnog proračuna). Sadržaj članka isključiva je odgovornost Udruge Ri Rock.